Verslag TOP-dag november 2019

Verslag TOP-dag  november 2019

Na de regionale start is op 9 november tijdens de jaarlijkse NVD TOP-dag het hoogtepunt van het gekozen thema “Code Rood” – wat doet langdurige (werk)stress met je lichaam.
 
Nog even in het kort:
Stress kan nuttig zijn
Bij acuut gevaar zorgt stress ervoor dat je alerter kunt reageren door een hogere hartslag en door toevoer van het stresshormoon cortisol. Maar bij langdurige stress staat je lijf continu in die stand. 

Pas dan op, want dat kan gevolgen hebben voor je hersenen.

  • Stress start in de hypothalamus
  • De hypothalamus maakt stresshormoon cortisol aan
  • Cortisol activeert de hippocampus, want die moet stress afremmen
  • Bij te veel stress raakt de hippocampus dus overwerkt.
  • Een overwerkte hippocampus uit zich ook in geheugenproblemen, depressie en angststoornissen. Dit is dan ook de reden dat veel mensen die last hebben van bijvoorbeeld langdurige stress of burn-out, geheugen- en concentratieproblemen hebben.
  • En te veel stress beschadigt de frontale lob, die de amygdala moet remmen
  • De amygdala wordt onvoldoende geremd
  • Een ongeremde amygdala ontketent negatieve emoties
  • Negatieve emoties wakkeren stress aan in de hypothalamus
C yclus

Een menselijke spiegel die je kan helpen reflecteren op jezelf, helpt vaak enorm!

 Leroy Maduro, de workshopleider laat ons in kleine groepjes aan de hand van een ervaring van een deelnemer de weg naar frustratie en de weg naar verwerking bespreken. Aansluitend mag van iedere groep 1 persoon de 2 wegen delen. Het roept bij verschillende deelnemers emoties op. Dit is het begin van de verwerking.

Tijdens de goed verzorgde lunch laden we op voor het vervolg van de workshop.

Na de pauze beginnen we met een gezonde dosis humor in de (goed ge)vorm(de) Relaxman.

Verwerking is nodig om het stressniveau te laten dalen. Je moet herkennen in welke fase je je bevindt. Daarbij zijn de aandachtscirkels van Eberspächer een hulpmiddel. Waar je naar toe wilt is meer weerbaarheid. Pas wanneer we zelf onze stress onder controle hebben zal de hypothalamus geen onnodige of een te veel aan stresshormonen meer aanmaken.

Probleem eigenaarschap
Het is belangrijk om te weten wat je moet/wilt doen, wat anderen van je verlangen en hoe je dat in je agenda krijgt. 
 

In onderlinge communicatie is het prettig om te kunnen duiden met wat voor persoonlijkheidstijlen je te maken kan hebben. Een richtlijn is het DISC-model.

DISC

Het feit dat je onderkent welke persoonlijkheidstijl jezelf en gesprekspartners hebben, betekent dat je een mogelijkheid hebt om in te spelen op het gedrag van beide partijen.
 
Na deze geslaagde en leerzame dag nemen we nog een gezamenlijk drankje voor we huiswaards gaan.