Verslag Servant-Leadership

Verslag Servant-Leadership

Goed leiderschap voor anderen begint bij het goed kunnen leiden van jezelf. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Op 22 januari is de NVD regio Zuid-Holland te gast bij COMM - Museum voor Communicatie. Na een warm welkom vertellen Astrid Otten en Eva Hekelaar over de historie van het museum en krijgen wij een rondleiding langs de unieke vergader- en congresruimtes. Ron Groothuis van Greenleaf Academy for Servant Leadership & Hostmanship verzorgt de interactieve & leerzame workshop Servant-Leadership (oftewel dienend leiderschap). 

De workshop

Servant-Leadership is als leiderschapsprincipe uitgewerkt door de Amerikaan Robert K. Greenleaf. Zijn jarenlange ervaring bij AT&T en zijn zorg voor de komende generaties resulteerde in 1970 in zijn boek ’The Servant as leader’. Hierin benadrukt hij dat een leider in de eerste plaats een dienaar moet zijn. Wereldwijd bracht dit een nieuwe beweging op gang. Het is een gedegen principe dat al jarenlang in organisaties wordt doorgevoerd. Servant-Leadership is geen stijl maar een levenshouding.

Servant-Leadership is de kunst om mensen te laten groeien om zo voor zichzelf, anderen, de organisatie en de samenleving als geheel van toegevoegde waarde te zijn. Servant-Leaders zijn in staat om vanuit gedeelde waarden mensgerichte organisatieculturen te creëren en zo de toekomst van hun organisatie te bestendingen. Servant-Leadership is bij uitstek geschikt om vanuit leiderschap een transformatie naar een welkomere organisatiecultuur te initiëren, faciliteren en continueren. Het betreft leiders die de mens in de organisatie voorop wil stellen en zij kenmerken zich door 10
karakteristieken:

10 Karakteristieken

Tijdens de interactieve workshop wordt duidelijk gemaakt wat de essentie is van Servant-Leadership. We leren hoe wij ons tien karakteristieken eigen kunnen maken die ons helpen om voor een toegevoegde waarde voor onszelf, anderen en de werkkring te kunnen zijn. Dit doen we door oefeningen te doen en ervaringen uit de praktijk te delen. Het blijkt dat de basis voor iedereen hetzelfde is. Maar de situatie bepaalt hoe, wat en wanneer je de invulling geeft aan Servant-Leadership. Het belangrijkste is dat goed leiderschap voor anderen begint bij het goed kunnen leiden van jezelf.

"Believe in yourself"

Believe in yourself

Met dank aan Astrid Otten & Eva HekelaarRon Groothuis & Lieke van der Zanden en de aanwezige NVD leden, gasten en begunstigers.

COMM (voorheen Museum voor Communicatie) is dé plek waar je de invloed van communicatie ervaart. Iedereen van jong tot oud, gezinnen, professionals en bedrijven stappen bij COMM in de wereld van communicatie.
 We praten, appen, lachen, mailen en bellen de hele dag door zonder er bij stil te staan. Wat doet het met je? Hoe communiceerden mensen vroeger?

COMM is een inspirerende locatie voor een conferentie, vergadering, diner of (pers) conferentie. COMM ligt in het bruisende hart van Den Haag en biedt aantrekkelijke en moderne ruimtes voor 6 tot 800 personen. Het aanbod bestaat uit luxueuze vergaderruimtes, een webcaststudio, een van de grootste redacties in Europa en de monumentale theosofietempel.

Bekijk op de website wat COMM allemaal te bieden heeft.
​Greenleaf Academy is gespecialiseerd in persoonlijke en leiderschapsontwikkeling voor cultuur- en organisatietransformatie. Dagelijks begeleiden zijj mensen die intrinsiek de drive hebben om anderen te laten groeien. (Toekomstig) Leidinggevenden die willen groeien in Servant-Leadership, in het leiderschap dat hun organisatie van hen vraagt. Het onderscheidend vermogen van Servant-Leadership zit in het feit dat het meer is dan ontwikkeling van management-, coach- of leiderschapsvaardigheden. Bij Servant-Leadership gaat het vooral om de ontwikkeling van jou als mens. Om vanuit deze persoonlijke groei als leider het verschil in een organisatie te maken. Het is de synergie tussen mens en organisatie.

Meer informatie over Greenleaf Academy vind je op de website.

Bekijk de sfeerimpressie van deze regiobijeenkomst.